Blokady w skuterach...

Solidarność i Pamięć

Blokady w skuterach to ju¿ nie problem!

W Polsce motorower (skuter) to pojazd jedno¶ladowy o pojemno¶ci silnika do 49ccm i prêdko¶ci maksymalnej 45km/h. Zgodnie z tymi przepisami ka¿dy nowy skuter sprzedawany na naszym podwórku musi spe³niaæ te wymogi, by zostaæ dopuszczonym do ruchu jako motorower. Jedno¶lady o pojemno¶ci skokowej silnika powy¿ej 49 ccm i (lub) prêdko¶ci maksymalnej powy¿ej 45 km/h traktowane s± jako motocykle wymagaj±ce do kierowania prawa jazdy kategorii A, zatem odblokowany skuter w ¶wietle prawa jest motocyklem. Dlatego nowy jedno¶lad posiada blokady ograniczaj±ce jego prêdko¶æ maksymaln±.

Wiele osób poruszaj±cych siê skuterami posiada prawo jazdy kategorii A i stosowanie blokad w tym wypadku jest bezcelowe. To w³a¶nie do nich kierowany jest ten artyku³. Odblokowanie skutera zdecydowanie poprawia jego osi±gi, a wiêkszo¶æ motorowerów jest fabrycznie przygotowana do rozwijania wiêkszych prêdko¶ci, ni¿ nasze ustawowe 45km/h Jednocze¶nie przestrzegam przed zdejmowaniem blokad przez osoby nie dysponuj±ce prawem jazdy kategorii A. W przypadku zatrzymania przez Policjê na przekroczeniu prêdko¶ci fakt odblokowania skutera mo¿e wyj¶æ na jaw, co grozi konsekwencjami prawnymi! W przypadku osób uczestnicz±cych w kolizji drogowej ujawnienie faktu kierowania odblokowanym skuterem grozi postawieniem zarzutu kierowania pojazdem bez wymaganych uprawnieñ! Powtarzam - odblokowany skuter jest ju¿ motocyklem wymagaj±cym prawa jazdy kategorii A. W takiej sytuacji nie dzia³a ubezpieczenie OC wykupione na skuter, co z kolei oznacza, ¿e sami z w³asnej kieszeni bêdziemy musieli pokryæ wszelkie straty powsta³e w wyniku kolizji. Nawet, je¶li to nie my jeste¶my sprawc± kolizji. Ponadto ponosimy wtedy odpowiedzialno¶æ za uszczerbek na zdrowiu osób poszkodowanych. W przypadku trwa³ego kalectwa ofiar oznacza to konieczno¶æ wyp³acania do¿ywotniej renty na rzecz poszkodowanego w wysoko¶ci zas±dzonej przez s±d.Warto tak¿e pamiêtaæ, i¿ je¶li odblokowany skuter w ¶wietle prawa staje siê motocyklem, to oznacza to konieczno¶æ jego przerejestrowania, czyli zarejestrowania jako motocykl. Taka operacja wymaga tak¿e dokonania zmian w polisie ubezpieczeniowej. Dopiero wtedy odblokowany skuter, zarejestrowany jako motocykl i ubezpieczony jako motocykl ma pe³ne prawo legalnego poruszania siê po drogach publicznych.

Wróæmy jednak do tych, którzy s± uprawnieni do jazdy jedno¶ladami z prêdko¶ci± wiêksz±, ni¿ 45 km/h. Dla wielu z nich pierwsz± rzecz±, o jakiej my¶l± po zakupie skutera jest jego odblokowanie. Otó¿ blokad w skuterach jest do¶æ du¿o, dlatego opiszê tu te najczê¶ciej stosowane. I tak do podstawowych nale¿± nastêpuj±ce ograniczenia.

W ga¼niku

Tuleja dystansowa nad przepustnic± - zapobiega ona pe³nemu otwarciu przepustnicy, nasz pojazd nie rozwija pe³nych obrotów i ma ma³± prêdko¶æ maksymaln±. Usuniêcie blokady to wyjêcie tulei znad przepustnicy.

Dysza g³ówna w ga¼niku - ta blokada z kolei ogranicza ilo¶æ dozowanej mieszanki do cylindra zmniejszaj±c moc silnika i prêdko¶æ maksymaln±. Zmiana dyszy g³ównej wi±¿e siê zawsze z ingerencj± w uk³ad paliwowy silnika, co prowadzi do przeróbek w filtrze powietrza oraz w konsekwencji do regulacji ga¼nika.

W przek³adni

Tuleja dystansowa pomiêdzy wariatorem, a przeciw talerzem - tego typu blokada jest do¶æ czêsto spotykana, a jej zastosowanie powoduje ¿e talerze nie schodz± siê ze sob± do koñca i pasek nie „wchodzi" maksymalnie wysoko, co w konsekwencji prowadzi do obni¿enia prêdko¶ci skutera.

W króæcu ss±cym

Zwê¿ona ¶rednica króæca dolotowego -czyli zastosowanie króæca o mniejszej ¶rednicy przelotowej stanowi blokadê ograniczaj±ca ilo¶æ mieszanki dop³ywaj±cej do silnika tym samym go os³abiaj±c. Usuniêcie tego ograniczenia to wymiana króæca na wiêkszy (odblokowany).

Blaszka zawê¿aj±ca - zastosowanie blaszki umieszczonej pomiêdzy zaworem membranowym, a króæcem ss±cym, w której otwór ogranicza ilo¶æ przedostaj±cej siê mieszanki. Jej usuniecie powoduje odblokowanie skutera.

W module zap³onowym

Czujnik obrotów - rejestruje on prêdko¶æ obrotow± ko³a oraz informuje o tym CDI (elektroniczny modu³ steruj±cy silnikiem), co w konsekwencji wp³ywa na ograniczenie obrotów przez uk³ad zap³onowy skutera. Sposobem na to zd³awienie jest przeciêcie przewodu biegn±cego do czujnika.

Modu³ zap³onowy - czyli sam CDI. Zastosowanie przez producenta zap³onu ograniczaj±cego maksymalne obroty naszego silnika, co znacznie wp³ywa na ograniczenie prêdko¶ci. Sposób na odblokowanie w tym wypadku, to wymiana modu³u CDI na odblokowany z inna map± zap³onu.

W t³umiku

Tuleja zwê¿aj±ca ¶rednice t³umika - stosowana w t³umikach w ró¿nych miejscach zaraz przy cylindrze, lub na samym koñcu w koñcówce t³umi±cej. Tuleja zmniejsza ¶rednicê t³umika ograniczaj±c wyp³yw spalin, a przez to d³awi±c silnik. Usuwamy j± wybijaj±c blokadê za pomoc± odpowiedniego narzêdzia lub wyci±gaj±c spawark±.

Zawirowywacz spalin - blokada ta, to dodatkowa rurka przyspawana do t³umika powoduj±ca zawirowanie spalin, co prowadzi do zd³awienia silnika.. W tym przypadku nie obejdzie siê bez pomocy do¶wiadczonej osoby, która odetnie nam rurkê i zaspawa nam miejsce po niej.

Katalizator - zastosowanie katalizatora wp³ywa na ograniczenie obrotów silnika, co sprawia, ¿e dzia³a on jak blokada. Usuwamy go i pozbyli¶my siê kolejnego ograniczenia. Nale¿y pamiêtaæ, ¿e czasem operacja usuwania go mo¿e okazaæ siê skomplikowana wiec tu zalecam wizytê w warsztacie.

W filtrze powietrza

Zwê¿ka dop³ywu powietrza - znajduje siê wewn±trz filtra powietrza. Jest to najczê¶ciej krótka rurka o ma³ej ¶rednicy ograniczaj±ca ilo¶æ powietrza, jaka dostaje siê do filtra. Zdjêcie tej blokady polega na usuniêciu tej rurki, ale pamiêtaæ trzeba, ¿e usuwaj±c j± musimy zmieniæ te¿ dysze w ga¼niku. Odblokowanie filtra wp³ywa na zwiêkszenie ilo¶ci powietrza w mieszance. Odblokowany filtr i jednoczesna zmiana dyszy to pewna regulacja ga¼nika, zatem pamiêtajmy o tym.

Poza podstawowymi i najczê¶ciej stosowanymi blokadami spotkaæ mo¿na jeszcze ograniczenia typu:

Filtr paliwa - ma³y filtr paliwa dozuje mniejsz± ilo¶æ paliwa wp³ywaj±c na osi±gi skutera. Ominiêcie tego zad³awienia to wymiana na wiêkszy filtr.

Wypustka na wariatorze - niewielki ko³nierz w wewnêtrznej czê¶ci wariatora, który nieznacznie wp³ywa na ograniczenie osi±gów. Blokadê usuwamy przez stoczenie tej wypustki.

Przek³adnie wtórna - ma³o kto wie, ¿e mo¿e on stanowiæ blokadê skutera. Stosowana najczê¶ciej w skuterach chiñskich ze wzglêdu na ograniczon± moc silnika. Ograniczenie polega na zastosowaniu takich prze³o¿eñ w przek³adni (przenosz±cej obroty ze sprzêg³a na ko³o), które nie zamul± silnika, a dadz± skuterowi przyzwoite przyspieszenie. W konsekwencji konstruktorzy ograniczaj± prêdko¶æ maksymalna skutera.

Rolki wariatora - w tym przypadku trudno mówiæ o blokadzie. Zastosowane oryginalne rolki po zdjêciu ograniczeñ w naszym skuterze czêsto wp³ywaj± na ograniczenie osi±gów. Trzeba wiêc je wymieniæ na odpowiednie, maj±c na uwadze obecn± charakterystykê pracy silnika. I dlatego niejako mo¿na uznaæ je za ogranicznik skutera.

Nale¿y pamiêtaæ, ¿e zdejmuj±c blokady zmieniamy charakterystykê pracy silnika i zawsze konieczna bêdzie regulacja, czy to ga¼nika, czy przeniesienia napêdu (wariatora, sprzêg³a). Czêsto o tym zapominamy i w rezultacie odblokowanie skutera nie przynosi zamierzonego efektu, a my niepotrzebnie siê denerwujemy.

Wy¿sze osi±gi wymagaj± dba³o¶ci o pozosta³e podzespo³y skutera. Bardziej obci±¿one s± wtedy hamulce i zawieszenie. Nie zapominajmy troszczyæ siê o nie równie mocno, jak o silnik. Ponadto wiêksze prêdko¶ci wymaga³y bêd± lepszej odzie¿y ochronnej i odpowiedniego kasku. W koñcu nie ma niczego wa¿niejszego ni¿ bezpieczeñstwo.


blokada przydatna jest na pierwsze 5000 km, kiedy to silnik musi byæ przetarty, wtedy trzeba je¼dziæ w³a¶nie maks 45 wiêc blokada jak znalaz³ hehe
E tam...
Jak siê pyta³em jak mam siê zachowaæ podczas docierania, to go¶cio mi kaza³ od pocz±tku dawaæ w du*ê, bo w koñcu ja mam nim je¼dziæ a nie jaki¶ stary dziadek...
A ja s³ysza³em ¿e jak siê bêdzie na pocz±tku w du*e dawaæ to bêdzie mia³ mniej mocy pó¼niej bo co¶ tam z t³okami nie tak bêdzie. Ale nie wiem czy prawda czy nie


Nie wiem...
Kupili¶my z kumplem w tym samym czasie te same skutery (tylko kolor inny)
On go dociera³ powoli, a ja od pocz±tku gaz do oporu, teraz mój leci oko³o 55 a jego 45 ciê¿ko jest osi±gn±æ... (a zdj±³em tylko zwê¿kê od filtra powietrza i zrobi³em przedmuch na t³umiku)...
w±tpiê ¿eby te dwie rzeczy a¿ tak wp³ynê³y na prêdko¶æ...
niech on zdejmie i siê spróbujcie, bêdzie wiadomo
Kiedy¶ siê spróbujemy...
Na razie dzielnie go dociera...
W dwa tygodnie ja zrobi³em ponad 1000 kilometrów, a on dopiero 400 :-/
no ty wiêcej ale on ma felge prost± ;-]
A i by³e¶ z tym odszkodowaniem?

no ty wiêcej ale on ma felge prost± ;-]

Bo je¼dzi powoli :-P

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dotykserca.keep.pl
  •  

    Powered by WordPress dla [Solidarność i Pamięć]. • Design by Free WordPress Themes.